חדשות

70% מהחנויות שמכרו סיגריות "אייקוס" נמצאו ליד בתי ספר

שיווק סיגריות אייקוס בנקודות מכירה מעורר דאגה עקב פרצות בחקיקה | ד"ר יעל בר זאב, ממובילות מחקר חדש בנושא: "הממשלה צריכה לפעול במהירות כדי למנוע המשך שיווק ופרסום של מוצרים אלה"

שימוש בטבק לחימום בקרב בני נוער. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם בעיתון המדעי Nicotine and Tobacco Research, בהובלת חוקרים מהאוניברסיטה העברית בישראל ואוניברסיטת ג'ורג וושינגטון בארה"ב, מצא כי חברות הטבק בישראל מנצלות פרצות ועושות ככל האפשר כדי לעקוף את חוק איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון, עם המשך חשיפה משמעותית של ילדים ובני נוער לנוכחות מוצרים אלה בנקודות המכירה.

לדברי ד"ר יעל בר זאב מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הרפואי הדסה, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל, שהובילה את המחקר: "זה מעורר דאגה, שכן אנחנו יודעים שחשיפה של בני נוער למוצרי טבק בנקודות מכירה קשורה קשר הדוק לסיכון גבוה יותר להתנסות במוצרים אלה ולשימוש קבוע בהמשך במוצרים אלה".

ד"ר יעל בר זאב. "חברות הטבק ימשיכו לעשות ככל שבידיהן כדי לעקוף את החקיקה". צילום: הדס פרטוש/ פלאש 90

סיגריית אייקוס, מוצר טבק בחימום, נכנסה לשוק בישראל בסוף שנת 2016. למרות נסיונות חוזרים של חברת הטבק להשפיע על קובעי המדיניות כך שהמוצר יהיה תחת רגולציה שונה, משרד הבריאות קבע שאייקוס יוכר כמוצר טבק ככל המוצרים האחרים ויהיה תחת אותה רגולציה בדיוק כמו סיגריות רגילות, כולל איסור פרסום בנקודות המכירה השונות.

המחקר, בשיתוף עם פרופ' חגי לוין מהאוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הרפואי הדסה, ופרופ' קרלה ברג מאוניברסיטת ג'ורג וושינגטון בארה"ב, כלל ביקורים סמויים ב-80 חנויות שמוכרת אייקוס (או היטס, הסיגריות התואמות למכשיר אייקוס) בארבע ערים בישראל: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. הממצאים הראו כי למרות שמרבית החנויות אכפו לכאורה את חוק איסור הפרסום והשיווק, חברות הטבק מצאו דרכים לעקוף את החוק עם תצוגה מיוחדת, לדוגמה שלטים המתריעים כי "(בחנות זו) אנו מוכרים סיגריות".

יתר על כך, באחוז לא מבוטל של החנויות, אייקוס והיטס ומוצרי טבק אחרים הושמו בקרבה של פחות מ-30 ס"מ ממוצרים המיועדים לילדים כגון צעצועים, דברי מתיקה ומכונות ברד. כמעט 70% מכלל החנויות נמצאו במרחק הקטן מ-300 מטר מבית ספר ו-40% נמצאו במרחק קטן מבתי ספר יסודיים.

בנוסף לכך, הממצאים מהמחקר מעידים על כך שייתכן כי החברה משווקת את מוצר האייקוס דווקא לאוכלוסיה מרמה סוציואקונומית גבוהה (בהסתמך על מחיר המוצר ומיקום החנויות), זאת בניגוד לטענות החברה כי היא מייעדת את המוצר דווקא למעשנים שלא מצליחים (או לא רוצים) להיגמל מסיגריות. דווקא אוכלוסיות מרמה סוציואקונומית נמוכה סובלים משיעורי העישון הגבוהים ביותר, לצד שיעורי הצלחה נמוכים יותר בגמילה מעישון.

עוד לדברי ד"ר בר זאב, "הממצאים הללו מראים כי חברות הטבק ימשיכו לעשות ככל שבידיהן כדי לעקוף את החקיקה. המטרה העיקרית של חוק איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון היא למנוע חשיפה של ילדים ובני נוער למוצרים אלה. לחברות הטבק לא אכפת והן יעשו מה שצריך כדי להבטיח המשך שיווק של מוצרים אלה והגדלת הרווח שלהן. הממשלה צריכה לפעול במהירות כדי למנוע המשך שיווק ופרסום של מוצרים אלה על ידי יצירת מנגנון רשיון לממכר טבק ואיסור מכירה של כלל מוצרי טבק ועישון ברדיוס קרוב לבתי ספר".

פרופ' לוין הוסיף: "שר הבריאות ניצן הורוביץ התחייב לקדם חקיקה בנושא המאבק בעישון תוך מניעת השפעת שיקולים לא מקצועיים. ממצאי המחקר שלנו מצביעים על פרצות בחקיקה הקיימת. יש לחסום פרצות אלו בהקדם על ידי עדכון החקיקה ואכיפתה, על מנת להגן על בריאות הציבור בישראל ועל בני נוער מחשיפה לשיווק מסוכן של מוצרי טבק. למחקר יש השלכות גם על רגולציה של טבק במדינות אחרות, שכן הוא חושף את טקטיקות השיווק שלהן".

"פיליפ מוריס": "אייקוס אינו משווק לבני נוער בשום צורה"

מחברת פיליפ מוריס המשווקת את סיגריות אייקוס בישראל נמסר בתגובה: "'פיליפ מוריס' נוקטת במדיניות שיווק ומכירות אחראית ובלתי מתפשרת לפיה אין מכירה של מוצריה לקטינים אלא רק למעשנים בגירים. לפיכך, אייקוס אינו משווק לבני נוער בשום צורה. החברה מקיימת תקשורת רציפה עם הקמעונאים לצורך עדכונים, הדרכות וריענון נהלים, במטרה לוודא שהמכירה נעשית בהתאם להוראות החוק.

"הפעילות היזומה מטעמה של פיליפ מוריס בע"מ נועדה לסייע לפעילות הקמעונאים כחלק ממדיניות החברה הנוגעת לשיווק אחראי ולרגולציה העצמית הקפדנית שהחברה מחילה על עצמה. אנו מברכים על ההזדמנות לשים זרקור ולקיים דיון על האייקוס, מוצר חדשני ומבוסס מדע שאף זכה להיתר שיווק מה-FDA כמוצר המפחית את החשיפה לכימיקלים מזיקים ביחס לסיגריות הבוערות וככזה שיווקו נמצא ראוי לקידום בריאות הציבור".

עוד ציינו בחברה: "למעשנים בגירים בישראל, כמו למעשנים בארה"ב, יש את הזכות לדעת על קיומם של מוצרים חלופיים, העדיפים על פני המשך עישון סיגריות בוערות. אנו מזמינים את מנהלי המחקר ואת הרגולטור הישראלי לקיים דיון מדעי מעמיק, כפי שנוהל על ידי ה-DA ללא שיקולים זרים ולמען בריאות הציבור".

נושאים קשורים:  חברות טבק,  "אייקוס",  שיווק מוצרי טבק,  ד"ר יעל בר-זאב,  פרופ' חגי לוין,  מחקר,  עישון,  חדשות
תגובות

אייקוס הוא מוצר מציל חיים,
הגיע הזמן שה"חוקרים" גם יתחילו לחשוב. להכריח מעשנים להמשיך עם סיגריות רגילות זה לכפות עליהם מחלות.
אבל, ביננו, זה לא ממש שונה מלהכריח ילדים לחטוף חיסון.