מחקרים

כימות ההשפעה של מתוטרקסט על תגובת אדלימומאב בפסוריאזיס

מחקרים קודמים הראו שהשילוב של טיפול עם מתוטרקסט ואדלימומאב מוביל לפחות התפתחות נוגדנים נגד התרופות

במחקר שפורסם בכתב העתJournal of Investigative Dermatology , החוקרים ביקשו לכמת את יחס של הפרמקוקינטיקה/פרמקודינמיקה (PK/PD) של אדלימומאב ולהעריך את ההשפעה של טיפול משולב עם מתוטרקסט.

החוקרים פיתחו מודל PK/PD של אוכלוסייה תוך שימוש בנתונים פרוספקטיביים של 59 חולים עם פסוריאזיס (PASI בסיסי = 12.6) שקיבלו אדלימומאב במשך 49 שבועות. החוקרים העריכו את הפרמטרים האופייניים ל-PK ו-PD ואת השונות בין-מטופלים של אותם פרמטרים. בנוסף, החוקרים ביצעו ניתוח משתני על מנת להעריך האם ניתן להסביר את השונות בין מטופלים על ידי תוספת של מתוטרקסט ומשתנים אחרים.

בסך הכל, נכללו 330 סקורים של PASI, 252 דגימות של רמת אדלימומאב בסרום, ו-247 דגימות של נוגדן נגד תרופות. תוצאות המחקר הדגימו כי נוכחות של נוגדנים נגד תרופות (קבוצת אדלימומאב = 46.7%, קבוצת אדלימומאב + מתוטרקסט = 38.7%; P = .031) נמצאה בקורלציה עם פינוי מוגבר של אדלימומאב (P < .001). במודל PD, השימוש במתוטרקסט במקביל לאדלימומאב היה בקורלציה גבולית עד מובהקת עם ירידה בריכוז החצי-המקסימלי של הנוגדנים המעקבים (ריכוז אדלימומאב שבו ציון התגובה הקלינית עבורו מופחת בחצי, P < .10).

החוקרים סיכמו כי על בסיס מודל ה-PK/PD, שימוש של מתוטרקסט יחד עם אדלימומאב מעלה בעקיפין את ריכוז האדלימומאב חלקית באמצעות יצירה מופחתת של נוגדנים נגד התרופות, מה שעשוי להביא ליעילות טובה יותר.

מקור:

Quantifying the Effect of Methotrexate on Adalimumab Response in Psoriasis by Pharmacokinetic–Pharmacodynamic Modeling. Astrid van Huizen,Paul Bank,Gayle van der Kraaij,Annelie Musters,Celine Busard,Stef Menting,Theo Rispens,Annick de Vries,Martijn van Doorn,Errol Prens,Jo Lambert,Juul van den Reek,Elke de Jong,Ron Mathôt,Phyllis Spuls. Journal of Investigative Dermatology April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  אדאלימומאב,  מתוטרקסט,  פסוריאזיס,  פרמקוקינטיקה
תגובות